V nedeľu koncert v múzeu: QUASARS ENSEMBLE – Ruská moderna


Srdečne Vás pozývame na koncert 

jedinečného hudobného telesa QUASARS ENSEMBLE

v nedeľu 12. júla 2020 o 18:00 hod.

Lourié/Schnittke - Ruská moderna

Vstup voľný.


Program:
Arthur Lourié - Formes en l air ( Pablo Picasso) (1915)
Alfred Schnittke - Hymnus II (1982)
Arthur Lourié - La flûte a travers le violon (1935)
Alfred Schnittke - Klavírne kvinteto (1972 - 1976)

Účinkujúci:
Quasars Ensemble
Ivan Buffa, umelecký vedúci, klavír 


www.quasarsensemble.com

Skladateľský okruh „skrjabinistov“, združených okolo Nikolaja Roslavca (1881 – 1944), spoločne rozvíjajúcich priekopnícky odkaz Alexandra Skrjabina možno považovať za jeden z najkulminujúcejších momentov avantgardného umeleckého snaženia vôbec.


Arthur Vincent Lourié (vlastným menom Naum Izrailevič Luria, 1891 - 1966) sa ako jeden z najodvážnejších predstaviteľov tejto skupiny prihlásil k idei futurizmu, a to tak rozhodným spôsobom, že hoci popri Prokofievovi patril k najväčším klavírnym talentom, zanechal konvenčné štúdiá a rozhodol sa vzdelávať sa sám. Možno aj vďaka tomu vznikli jeho najradikálnejšie klavírne diela, ktorých futuristický duch zhmotňuje impresionisticky tvarovaná hyperchromatika – Synthèse, op. 16 (1914) alebo Formes en l’ Air (Tvary vo vzduchu, 1915). Prijal umelecké meno Arthur Vincent Lourié ako prejav hlbokého obdivu k Arthurovi Schopenhauerovi a Vincentovi van Goghovi. Udržiaval priateľstvo s Alexandrom Blokom či Annou Achmatovovou, ktorej texty ako prvý v roku 1914 zhudobnil. Zamestnal sa ako debutant vo funkcii vedúceho hudobného oddelenia Ľudového komisariátu pre osvetu. V roku 1922 však musí z Ruska odísť. Po krátkom pobyte v Nemecku sa usádza v Paríži, kde udržiava úzky kontakt so Stravinským (bol autorom viacerých klavírnych výťahov jeho diel). To ovplyvnilo aj Louriého radikálnu poetiku, ktorá sa začala uberať viac neoklasicistickým smerom. V roku 1941 musel podobne, ako množstvo ďalších umelcov, kvôli židovskému pôvodu ujsť pred nacistami do USA, kde sa jeho skladateľská poetika dotvorila, a odkiaľ sa už nikdy nevrátil.


Alfred Schnittke naproti tomu prežil väčšinu zo svojho tvorivého života v Rusku a na Západ sa dostal až v čase keď už bolo jeho zdravie značne podlomené. Klavírne kvinteto vznikalo niekoľko rokov ako autorove spomínanie na milovanú matku. Je nie len ozdobou ruskej postmoderny, ale jedným z vrcholov svetovej komornej hudby ako takej.


UPOZORNENIE:
- vstup je možný iba s prekrytými hornými dýchacími cestami

- je potrebné dodržiavať šachovnicové sedenie


Koncert je súčasťou projektu Podujatia a aktivity OZ QUASARS, ktorý z verejných zdrojov podporil hlavný partner podujatia Fond na podporu umenia. S finančnou podporou Hudobného fondu a SOZA.

Mediálny partner: www.humanisti.sk