Koncepcia parkovania nerieši problém Starého Mesta, ani obyvateľov


Koncepcia parkovania nerieši problém Starého Mesta, ani obyvateľov

 

6.2.2015 sa v budove Miestneho úradu Mestskej časti Košice-Staré Mesto uskutočnila tlačová konferencia, na ktorej boli novinári informovaní o tom, že Koncepcia statickej dopravy v Košiciach, ktorú budú v pondelok 9.2.2015 schvaľovať poslanci mestského zastupiteľstva, nezohľadňuje žiadnu z pripomienok mestských častí a nedostatočne rieši záujmy občanov.

 

1.8.2012 vstúpila do platnosti zmluva medzi Mestom Košice a parkovacou firmou EEI s.r.o., ktorá mala zabezpečiť riešenie parkovania, investície do parkovacích plôch tak, aby bol systém zároveň výhodnejší po finančnej stránke pre mesto Košice. Staromestský zástupca starostu Ing. Rastislav Trnka (SIEŤ) poukázal na históriu dokumentu: „Vo februári 2013 sme na staromestskom zastupiteľstve prijali túto koncepciu riešenia statickej dopravy, ale s pripomienkami. Po dvoch rokoch sa nám dostal do rúk dokument, kde sa nezmenila ani čiarka." Starosta Starého Mesta Mgr. Ľubomír Grega (nezávislý), ktorý je zároveň poslancom v meste o situácie vie svoje: „Nielen, že všetky predložené pripomienky zostali bez povšimnutia, priestor na vyjadrenie nedostali ani samotní občania. Práve s ich sťažnosťami som denne konfrontovaný a nečudujem sa im, lebo sú oprávnené."
Medzi pripomienkami to strany Starého Mesta boli návrhy ako: parkovanie na prvých 10 min. zdarma, rezidentské karty za 5€, t. j. manipulačný poplatok, 50% zľava pre rezidentov na parkovaciu kartu v celej CMZ, záchytné parkoviská zabezpečené kamerovým systémom, proti krádeži, parkovacie plochy pre motocykle, abezpečiť aspoň niektoré parkovacie plochy pre rezidentov aj počas doby 7:30-17:00, max. cena park. lístku 0,50€/hod, mimo najvyťaženejších ulíc, napr.: Kováčska, Mäsiarska, pred finálnym spustením novej zonácie predložiť koncepciu MiZ KE-Staré Mesto na ďalšie pripomienkovanie, keďže pôvodne predložený materiál bol iný a neobsahoval mnoho údajov, otvoriť širokú verejnú diskusiu a mnoho ďalších. Statická doprava by navyše mala byť riešená v komplexnom dopravnom projekte, spolu s dynamickou, cyklistickou dopravou a MHD. V opačnom prípade hrozí nekompatibilita jednotlivých častí dopravy. Samotná MČ Staré Mesto investovala v posledných rokoch z verejných zdrojov 73 parkovacích miest (suplovala kompetencie mesta). Podľa návrhu by tieto miesta mali prejsť pod správu EEI, ktorá z nich bude profitovať. Podľa Trnku je to nelogické: „ Malo by to byť opačne. Investovať by mala súkromná firma, zarábať by malo mesto."
Problém s koncepciou však nemá len Staré Mesto. Poslanec Severu a mesta Ing. Jaroslav Polaček (nezávislý) len neveriacky číta v dokumente vyjadrenia o tom, že mestská časť Sever má nízku mieru nedostatočnosti parkovania a jej obyvatelia problém s parkovaním nemajú: „Zástupca EEI pán Tomanovič sa na MZ 17. júna 2013 vyjadril, že sa jedná o čisto odborné dielo, ktoré má odporúčací charakter. To znamená, mapuje územie Košíc z pohľadu vedného odboru. Mesto Košice si pri podpisovaní predmetnej zmluvy s EEI pomýlilo zadanie. A táto koncepcia, tak ako ju predložilo EEI, je ideálnym dokumentom a východiskom na zrealizovanie súťaže o novú parkovaciu spoločnosť."
Koncepciu statického parkovania majú schvaľovať mestskí poslanci už tento pondelok. Rokovať budú aj o uznesení, ktoré dáva riaditeľovi MMK plnú moc konať a rozhodovať o investíciách a finančných záväzkoch prevádzky a rozvoja mestského parkovacieho systému, čo je podľa slov Polačeka neprijateľné: „Nepotrebujeme tu spoločnosť, ktorá bude vyžierať verejné zdroje a ponúkať predražené parkovacie miesta." Na podozrivé počty EEI upozorňuje aj Trnka: „EEI tvrdí, že vie postaviť Garáž č. 6 za 22000€ bez DPH a bez zisku, pritom na tom istom mieste sa už teraz stavia garáž, kde predávajú jedno parkovacie miesto za 10000€ s DPH aj so ziskom, ako je to možné?"
Grega aj Polaček sa zhodujú na tom, že na pondelkovom zastupiteľstve budú požadovať stiahnutie materiálu z programu rokovania a zapracovať do neho pripomienky jednotlivých mestských častí. Polaček k dokumentu chýba aj harmonogram jednotlivých prác, čo, kde, kedy a za koľko bude firma realizovať. Gregovi zase k problematike chýba široká verejná diskusia. Poslanec Trnka sa v tejto súvislosti rozhodol zvolať v pondelok 9.2.2015 o 7,45 protestné stretnutie občanov pred zasadačkou magistrátu, pretože práve občania - obyvatelia Košíc sú tí, ktorých problém s parkovaním skutočne trápi a musia ho riešiť dennodenne.